012-2307867 / azlindaazis@gmail.com

Tuesday 6 January 2015

Resepi Macaroon Sedap dan Mudah

Assalamualaikum..

Saya rasa mesti ramai yang dah pernah makan macaroon kan??..first time saya makan, saya da jatuh hati dengan macaroon ni..
Sebelum ni penah buat macaroon ni, resepinya saya google je dari internet. Akhirnya hasil dia sangat menyedihkan. Adunan saya jadi cair, malah diejek en. suami lagi..sadis sangat.
Jadi saya tekad yang saya nak pastikan yang satu hari nanti saya mesti dapat buat macaroon sampai jadi...dan HASILNYA...

TAAADAAAA...


Disebabkan saya dah berjaya buat, so saya nak korang semua pun berjaya juga...Kalau berjaya, biar berjaya sama-sama kan..

Resepi Macaroonnya:

Bahan 1
200gm  Putih telur (biarkan pada suhu bilik ya)
150gm Gula kastor

Bahan 2 
200gm Serbuk almond (pastikan serbuk almond ni kering. jangan lembap atau basah. Kalau lembap, keringkan dahulu atau masukkan dalam oven sekejap. Tapi jangan sampai hangus pulak ye)
300gm Gula ising (Saya kurangkan sikit sebab tak nak manis sangat)

Cara-caranya:

1) Bahan 2 diayak dan diketepikan 
2) Pukul putih telur sampai kembang dan masukkan gula kastor (pastikan adunan telur ni, kalau kita terbalikkan mangkuknya, adunan tu tak kan jatuh)
3) Masukkan bahan 2 tadi  dan gunakan teknik kaut balik 
4) Masukkan pewarna
5) Kemudian masukkan dalam piping bag dan paipkan pada loyang. (paipkan ikut ukuran duit 50 sen ye)
6) Lepas tu rehatkan dalam 30-40 min sebab nak kasi kaki di keluar ..hehehe..
7) Kemudian bakar macaroon tu pada suhu 150'C dalam masa 15-20 minit.

Lepas dah masak tu boleh lah letak filling dia.
Macam saya, memang malas nak buat filing dia, so saya gunakan nutella aje..Lagi pun nutella tu rasa die sedap sangattt!!!

Macaroon ni memang sedap tau. Tapi MANIS.. Jadi jaga-jaga..jangan sampai jadi punca KENCING MANIS pulak ye..hehehe..Nanti sendiri yang merana. 

KURANGKAN MANIS DALAM MAKANAN, LEBIHKAN MANIS DALAM SENYUM...ha yang ni tak pe ye.. hehehe

Jadi selamat mencuba ye. Saya doakan korang pun berjaya buat macaroon ni.. InsyaAllah.







1 comment: