012-2307867 / azlindaazis@gmail.com

Friday 2 January 2015

~TEKANAN DARAH TINGGI atau HYPERTENSION (“SILENT KILLER”) - BAGAIMANA LINDUNGI DIRI ANDA~

Assalamuaalaikum..

Di Malaysia, hipertensi merupakan masalah umum di mana-mana, menurut Presiden Persatuan Hipertensi Malaysia, Datuk Dr. Azhari Rosman, seorang daripada tiga rakyat Malaysia berusia tiga puluh tahun ke atas menghidapinya.

Antara punca-punca tekanan darah tinggi 

Banyak faktor boleh mempengaruhi tekanan darah. As we age, chances untuk mendapat tekanan darah tinggi adalah lebih besar sebab blood vessels become stiffer with age. 

Some of the most common causes of high blood pressure are :

- Pengambilan garam secara berlebihan
- stress & anxiety
- terlalu banyak pengambilan alcohol
- history of hypertension dalam keluarga
- diabetes
- Merokok

Mengukur tekanan darah

Tekanan darah adalah jumlah tenaga yang akan menekan dinding arteri apabila jantung mengepam darah. Jika kita mempunyai darah tinggi, jantung kita perlu bekerja lebih keras untuk circulate blood through the body.
Normal blood pressure is in between 100 and 140 mmHg (high) and 60 to 90 mmHg (low)



Tekanan darah tinggi meningkatkan risiko strok, serangan jantung, arteri aneurisme dan penyakit buah pinggang yang kronik. 

Symptom

Dalam kebanyakan kes tekanan darah tinggi has no symptom. Tekanan darah tinggi dikenali sebagai "SILENT KILLER" atas sebab it always "sneaks up" suddently in the patient.


Cara semulajadi untuk merawat tekanan darah tinggi


Pemakanan memainkan peranan yang besar dalam mengawal tekanan darah. Latihan dan kawalan berat badan juga amat penting.

Dibawah antara 7 cara semulajadi untuk mengurangkan tekanan darah, yang boleh menghapuskan keperluan untuk ubat. Itu pun kalau kita cukup berdisplin untuk melaksanakannya.

Magnesium

Beberapa kajian saintifik telah menunjukkan bahawa magnesium berjaya dalam mengurangkan tekanan darah.

Sumber terbaik magnesium adalah kacang seperti badam, walnut, kacang tanah. Buah-buahan ini juga penuh dengan lemak tak tepu yang baik untuk jantung. Kacang panggang mentah atau kering atau badam adalah lebih baik daripada masin atau goreng dalam minyak.


Kalium

Kalium adalah mineral yang mengekalkan keseimbangan elektrolit dan cecair dalam badan. Ia juga memberi kesan kepada tekanan darah. Ubat untuk fungsi tekanan darah untuk mengekalkan kalium dalam tubuh. Makanan yang kaya dengan kalium dicadangkan untuk orang yang mengalami tekanan darah tinggi.

Contoh makanan tersebut adalah: badam, Chard, avocado, bayam, kacang, ikan dan pisang.


Garlic

Garlic atau bawang putih adalah ubat tradisional yang terkenal untuk pelbagai penyakit. Ia membuktikan bahawa ianya berkesan untuk menurunkan tekanan darah. Selain mengatur tekanan darah, bawang putih berkesan terhadap pengerasan arteri. 

(Mampu ke kita nak makan garlic macam tu je kan..So selain dari garlic asli, kita juga boleh dapatkan supplement garlic dari shaklee dalam bentuk pil dimana ianya memang sangat membantu untuk pesakit darah tinggi.)


Serat

Setakat ini, banyak kajian telah menunjukkan bahawa makanan yang kaya dengan serat menyebabkan sedikit penurunan dalam tekanan darah. Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan serat dan disarankan untuk mereka yang menderita tekanan darah tinggi dalam kuantiti yang besar.



Minyak Ikan

Ikan mengandungi omega-3 asid lemak, yang sangat diperlukan untuk sesiapa sahaja yang mempunyai masalah dengan jantung dan sistem vaskular. Minyak ikan merendahkan tekanan darah. Selain ia merendahkan trigliserida, ia juga melindungi saluran darah daripada aterosklerosis. 

(Ikan salmon mempunyai omega-3 yang tinggi, tapi adakah kita mampu untuk ambil ikan salmon setiap hari untuk membantu merendahkan tekanan darah kita??.. Selain ikan salmon, kita juga boleh dapat khasiat omega-3 dari OMEGA GUARD SHAKLEE. Ia merupakan minyak ikan terbaik didunia)


Kurangkan garam

Penggunaan garam dikurangkan dalam tempoh 4 minggu menyebabkan ketara menurunkan tekanan darah. Ini adalah salah satu perkara yang paling mudah yang boleh anda lakukan, yang akan mencerminkan pada kesihatan anda secara positif.


Exercises

Selain diet yang sihat, melakukan aktiviti fizikal setiap hari juga membantu menurunkan tekanan darah. Aktiviti fizikal merangsang pengeluaran oksida nitrik, yang mengembangkan saluran darah dan menurunkan tekanan darah.

Tidak perlu membuat aktiviti fizikal seperti angkat berat, kita hanya perlu melakukan aerobik seperti berlari, berenang atau berbasikal.

PERLU DIINGATKAN!!

Pastikan korang buat pemeriksaan tekanan darah dengan kerap untuk memantau keadaan kesihatan anda, walaupun korang tak ada masalah hypertension. Pastikan korang melakukan pemeriksaan tekanan darah sekurang-kurangnya sekali setahun.

Untuk nak tau lebih info..
Untuk membeli produk shaklee..
Untuk menjadi ahli shaklee..

korang boleh berhubung melalui...




No comments:

Post a Comment