012-2307867 / azlindaazis@gmail.com

Thursday 11 September 2014

PERLUKAH INSURANCE DAN MEDICAL CARD???

Assalamualaikum...

Tiba-tiba je tergerak nak cita pasal insurance & medical card hari ini... :)

Setiap yang hidup pasti mati. WAJIB. Manusia takkan hidup kekal selamanya. Manusia mungkin SAKIT. Berapa peratus manusia di dunia yang TIDAK PERNAH sakit sepanjang hayatnya?..
Manusia juga SESEKALI terpaksa dimasukkan ke dalam wad hospital disebabkan SAKIT.

Adakah yang ingin menafikan fakta-fakta ini??

Nak mengaku yang "aku TIDAK akan mati?"...
Nak mengaku yang "aku PASTI takkan sakit?"..
Nak mengaku yang "aku YAKIN yang aku takkan dimasukkan ke wad hospital untuk dapat rawatan?"...

Mungkin kita boleh mengaku kita tak pernah sakit...mungin juga kita boleh mengaku yang kita tak pernah dimasukkan ke hospital untuk dapatkan rawatan.... TAPI...TAPI...TAPI... adakah kita tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan???...

MALANG TIDAK BERBAU..

Tiada siapa yang boleh meramalkan masa depan kita.. Sebab itu lah ada pepatah yang berbunyi..
"SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN" 

Jadi ini lah pentingnya insurance dan medical card..


Kenapa perlu ada dengan kadar segera & perlukah kita milikinya??



  • Jawapannya YA..sebab waktu umur muda or masih kecil, premium bulanan adalah rendah
  • Sedarkah kita??...makin meningkat umur kita makin naik premium bulanan.
  • ini adalah kerana makin meningkat umur kita makin cerah untuk kita terdedah dengan penyakit.

Kenapa perlu ambil sewaktu kita sihat??


  • sebab permohonan akan ditolak sekiranya anda telah mempunyai penyakit
  • Kalau diluluskan pun, mungkin penyakit yang kita hidapi tu tidak akan di cover.. (tapi selalunya kena reject)
Kenapa perlu ada insurance nyawa??
  • sebab kita tak tahu bila kematian akan datang
  • Sebab sekurang-kurangnya kita ada dana atau sumber kewangan untuk membayar hutang sekiranya kematian datang sebelum sempat langsaikan hutang (Tak pasal je wife/husband/family yang kena tanggung hutang kita kan)
  • Yang penting ianya bekalan untuk anak-anak dan wife/husband/family andai kata kematian datang tanpa sebarang persediaan
Kenapa perlu ada medical card??
  • Sebab kita sendiri tau yang kos rawatan sekarang tinggi.
  • ia juga memudahkan kita untuk memilih hospital swasta/kerajaan tanpa fikir soal kos.
  • peluang untuk mendapatkan rawatan lebih baik kerana kos rawatan ditanggung.



Sekarang ni bermacam-macam insurance ada jadi terpulang untuk kita yang mana paling terbaik.. dan apa yang saya tau sekarang ada juga insurance yang cover "life + medical card + saving" pun.. bila ada saving, sekurang-kurang kita dah ada simpanan untuk emergency ataupun untuk pendidikan anak-anak..

Hehehe..beria pulak saya bercerita pasal insurance ni kan...dah macam agen insurance pulak..
Tapi saya menulis sebab saya nampak betapa pentingnya insurance dan medical card ini.. Tambahan pula husband saya merupakan agen insurance prudential-takaful-bsn, sebab tu lah saya tahu serba sedikit tentang kepentingan insurance ni.. :)

BENDA YANG BAIK HARUS DIKONGSIKAN BERSAMA



Jika ada yang berminat nak tau lebih lanjut tentang insurance prudential/takaful/bsn,
boleh hubungi husband saya
Fauzi - 017-383 2119




No comments:

Post a Comment